keskiviikko 1. toukokuuta 2013

Huhtikuussa luettua

Huhtikuun aikana luin 18 kirjaa. Olen hieman yllättynyt noin suuresta määrästä, sillä kuitenkin minusta on tuntunut, että opiskelujuttuja on pitänyt tehdä joskus vähän liiaksikin asti.

Huhtikuussa luin seuraavat kirjat:
Haruki Murakami: Norwegian Wood
Herman Koch: The Dinner 
Grégoire Delacourt: Onnen koukkuja 
Muriel Barbery: The Elegance of the Hedgehog
Ally Carter: Don't Judge a Girl by Her Cover 
Nina Hurma: Yönpunainen höyhen 
J.K. Rowling: Harry Potter and the Philosopher's Stone 
Kazuo Ishiguro: Never Let Me Go 
Lauren Oliver: Pandemonium 
Marya Hornbacher: Madness - A Bipolar Life
Hanna-Riikka Kuisma: Valkoinen valo
Leena Krohn: Hotel Sapiens ja muita irrationaalisia kertomuksia
Jonathan Safran Foer: Eläinten syömisestä
Ally Condie: Matched
Juhana Pettersson: Sokerisamurai
Gillian Flynn: Gone Girl
Laura Save: Paljain jaloin

Luin seitsemän kirjaa suomeksi ja loput englanniksi. Suomeksi luetuista kirjoja kotimaisia oli viisi, mikä on minulle ihan hyvä määrä kuukauden aikana luettuja kotimaisia kirjoja. Hyvin on siis pitänyt tavoite lukea enemmän suomalaista kirjallisuutta. Kuusi huhtikuun aikana lukemistani kirjoista on miesten kirjoittamia, joten naiskirjailijoiden teoksia luin yksitoista. Todennäköisesti yleensäkin luen ihan vahingossa enemmän nais- kuin mieskirjailijoita. En tiedä, mistä tämä sitten ikinä johtuu. Huhtikuussa luin 5342 sivua. Keskiarvoksi tulee 297 sivua per kirja.

Luin huhtikuussa peräti kaksi uutta lempikirjaa: Kazuo Ishiguron Never Let Me Go - ja Leena Krohnin Hotel Sapiens ja muita irrationaalisia kertomuksia -teokset. Luin ensimmäisen Harry Potterin ties kuinka monetta kertaa ja vieläkin Rowlingin taikamaailma jaksaa viehättää. Haruki Murakamin Norwegian Wood sai minut ihastumaan Murakamiin ja haluan ehdottomasti lukea lisää Murakamin kirjoja, ehkä jo nyt toukokuussa. Marya Hornbacherin Madness - A Bipolar Life, Jonathan Safran Foerin Eläinten syömisestä ja Laura Saven Paljain jaloin ovat kaikki aiheensa puolesta erittäin tärkeitä kirjoja, joiden lukemista suosittelen. Mitään kovin suuria pettymyksiä en huhtikuussa kirjojen suhteen kokenut, mutta vähiten hyvä lukemistani kirjoista oli Ally Carterin Don't Judge a Girl by Her Cover. Aion kuitenkin loputkin Carterin kirjoittaman teinivakoojasarjan kirjat lukea, sillä em. kirjakin oli viihdyttävä välipala.

Luin vain kaksi kirjaa omasta kirjahyllystä. Ensimmäisen Potterin olin tietysti lukenut aiemminkin, joten ei tämä omia lukemattomia paljon vähentänyt. Toukokuu on minulla kiireinen, sillä tähän kuuhun mahtuu vielä monta tenttiä luentojen loppumisesta huolimatta. Todennäköisesti en siis ehdi lukea kaunokirjoja niin paljon kuin yleensä.

12 kommenttia:

  1. Ihanan runsas lukukuukausi sinulla takana! Ja vielä loistavia kirjoja joukossa. Ihan kateeksi käy.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirjablogeja lukemalla saa niin paljon loistavia suosituksia, että välillä ihmettelen, miten hyviä kirjoja luen nykyään melkein jatkuvasti. Toivottavasti sinäkin ehdit lukea tässä kuussa tai viimeistään kesällä taas enemmän.

      Poista
  2. Sinä teit kyllä kirjablogistanian enkat, sillä en ole kertaakaan kuullut vastaavaa! Kochin Illallinen pisti heti kivasti silmääni.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos puhut luettujen kirjojen määrästä, luin itse asiassa maaliskuussa muutaman kirjan enemmän. :) En oikein tiedä, miten ehdin lukea näin paljon, mutta kai se lähinnä kertoo siitä, että minulla ei ole paljon harrastuksia ja viihdyn kotona. Odottelen suuresti Kochilta syksyllä ilmestyvää suomennosta, sillä Illallisesta pidin paljon.

      Poista
  3. Olen edelleen (hyvällä tavalla) kateellinen lukunopeudestasi ja että ehdit lukea niin paljon opintojen ohessa!

    Lukemistasi kirjoista minua kiinnostaa kovasti Flynnin Gone Girl. Se vaikuttaa niin jännältä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen kyllä melkein 100 % varma, että en ehdi toukokuussa ahmia näin monta kirjaa. Tietysti luentoja ei enää ole, mutta tentteihin pänttääminen vie sen verran lukuaikaa, että on kyllä aikamoinen ihme, jos lukisin näin paljon tässä kuussa. Kesäkuuksi minulla sitten onkin suunnitelmissa lukumaraton, jota odotan jo innokkaasti.

      Gone Girl oli kyllä kiinnostava ja yllättävä kirja. Suosittelen ehdottomasti lukemaan!

      Poista
  4. Melkoinen saldo! En ole varmaan koskaan lukenut noin paljon kirjoja yhden kuukauden aikana.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä nyt vain ilmeisesti olen parantumaton kirja-ahmatti. :) Saa nähdä, miten paljon kesällä tulee luettua, kun nyt kuitenkin on vielä aika paljon opiskelujuttujakin tehtävänä.

      Poista
  5. 18 kirjaa on ihan huikea määrä! Minulla menee 18 kirjan lukemiseen varmaan puolisen vuotta. =D Sellainen kolme-neljä kirjaa kuukaudessa on lähinnä meikäläisen tahti.

    Asiasta kukkaruukkuun, voitit minun järjestämäni arvonnan! =D Onnea, onnea! Olen todella iloinen, että juuri sinä voitit, koska muistan kommenttisi niin selvästi. =D Laitathan yhteystietosi kingiakahviaempatiaa(at)yahoo.fi ,niin laitan paketin tulemaan! =D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jotenkin niitä luettuja kirjoja vain kertyy... Toisaalta ehkä tämä selittyy sillä, että luen oikeastaan kaikkialla missä mahdollista. Jos siis joskus näet ihmisen uimahallissa kirja kädessä, se olen hyvin todennäköisesti minä.

      Ehdinkin jo hehkuttamaan blogiisi. :) Kiitos kivan arvonnan järjestämisestä. Sähköpostia lähti matkaan.

      Poista
  6. Viime joulukuussa luin 12 kirjaa mutta tuollaisiin lukemiin en kyllä tule ikinä pääsemään :D Mä aina takerrun johonkin lillukanvarsiin tai sitten en osaa keskittyä ja lukunopeus ei ole mikään tähtitieteellinen. Elokuvia katson kyllä helposti 30-40 kuukaudessa.
    Nuo Ishiguro ja Murakami on niin puhuttuja kirjailijoita että tunnen melkein velvollisuutta tutustua niihin jossain vaiheessa. Toivottavasti en pety :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä katson elokuvia noin kaksi-kolme kuukauden aikana, joten kyllähän sitä lukuaikaa jää. :)

      Ishiguroon ja Murakamiin kannattaa kyllä tutustua, vaikka en minä ole lukenut vielä kuin yhden kirjan kummaltakin. Norwegian Wood on kuulemma helppo Murakami, joten saa nähdä, miten minun käy Sputnik - rakastettuni kanssa, jonka aion lukea seuraavana Murakamina.

      Poista

Kommentit ovat kirjabloggaamisen suola ja sokeri. Kiitos!