perjantai 19. huhtikuuta 2013

11 kirja-aiheista asiaa

Huomenna on luvassa uutta kirja-arvostelua, mutta sitä ennen vastailen haasteeseen, jonka sain Mari A:lta. Kiitos siis hänelle!

Haasteen tarkoitus on löytää uusia blogeja ja auttaa huomaamaan heitä, joilla on alle 200 lukijaa. Säännöt ovat tässä:

1. Jokaisen haastetun pitää kertoa 11 asiaa itsestään.
2. Pitää vastata myös haastajan 11 kysymykseen.
3. Haastetun tulee keksiä 11 kysymystä uusille haastetuille.
4. Heidän pitää valita 11 bloggaajaa, joilla on alle 200 lukijaa.
5. Sinun pitää kertoa, kenet olet haastanut.
6. Ei takaisin haastamista.

Olen tehnyt tämän haasteen muutama kuukausi sitten, jolloin kerroin 11 asiaa itsestäni. Sen takia keskityn tällä kertaa kirja-aiheisiin asioihin.

1. Äitini luki minulle ahkerasti, kun en osannut vielä itse lukea. Muistan ainakin kuunnelleeni innokkaasti Kolme etsivää -kirjoja ja Narnia-sarjaa.
2. Opin lukemaan ensimmäisellä luokalla. En oikein ollut innostunut vaikka tavutetuista kirjoista vaan ensimmäisen luokan joululomalla luin jo äidin hyllyssä ollutta Viisikkoa. Ensimmäisen luokan keväällä hankin kirjastokortin silloisen kotikuntani ihanaan kirjastoon ja aloin kantaa ahkerasti kirjastosta kotiin ensiksi Neiti Etsiviä. Pian siirryin myös muun muassa Montgomeryn Anna-kirjoihin ja Angela Sommer-Bodenburgin Pikku vampyyri -kirjoihin.
3. Nuoruuteni haaveammatti oli kirjastonhoitaja.
4. Yläasteen TET-harjoitteluissa olinkin kerran kirjastossa ja kaksi kertaa kirjakaupassa. Harjoittelut olivat mukavia kokemuksia, mutta kuitenkin päädyin siihen, että kirjat ovat minulle rakas harrastus ja ammatikseni haluan jotakin muuta.
5. Lapsuudessa ja nuoruudessa minulla oli selviä aikakausia, jolloin luin suurimmaksi osaksi jonkin tietyn genren kirjoja. Jossakin vaiheessa ahkerassa kulutuksessa olivat hevoskirjat, sitten tartuinkin mieluiten fantasiakirjoihin, seuraavaksi innostuin dekkareista ja kohta luinkin paljon kauhukirjallisuutta. Nuo kaikki genret, lukuun ottamatta hevoskirjoja, ovat sulautuneet nykyiseksi sekalaiseksi kirjamaukseni.
6. Jos minun pitäisi valita vain yksi kirja, joka on ehdoton lempikirjani, valitsisin Taru sormusten herrasta -trilogian.
7. Ala-asteella luokkani opettaja lupasi karkin, jos joku esittelee kirjan, jota minä en ollut lukenut. Niitä karkkeja ei kovin moni saanut.
8. Minulla on viisi kirjastokorttia, joista osaa en ole kyllä käyttänyt moneen vuoteen. Turkuun hankin kirjastokortin jo kesällä, vaikka silloin en vielä Turussa asunut. Olin viime alkukesästä aivan innoissani, kun minulla oli jälleen yksi minulle täysin uusi kirjasto tutkittavana. Jollen noudattaisi liian vahvasti sosiaalisia normeja, olisin hyppinyt innosta, kun kiertelin ensimmäisiä kertoja Turun pääkirjaston hyllyjen välissä.
9. Luen kirjoja lähinnä suomen ja englannin kielillä. Välillä uskaltaudun tarttumaan johonkin ruotsinkieliseen kirjaan. Saksaksi olen lukenut vain ensimmäisen Harry Potterin ja ranskaksi osan Pikku Prinssistä. Italiaksi en ole uskaltanut edes vielä kokeilla lukemista.
10. Minulla on tällä hetkellä kesken Marya Hornbacherin Madness - A Bipolar Life, Jonathan Safran Foerin Eläinten syömisestä ja Nancy A. Collinsin Sunglasses After Dark. Hornbacherin kirjasta on arvostelu siis tulossa huomenna, ja Eläinten syömisestä -kirjan saan varmaan myös luettua loppuun viikonlopun aikana. Seuraavana lukupinossa odottaa Hanna-Riikka Kuisman Valkoinen valo -romaani.
11. Luen säälittävän vähän novelleja ja runoutta. Tänä vuonna olen lukenut vasta yhden novellikokoelman enkä yhtään runoteosta. Runokirjoista luen yleensä mieluiten jo hyväksi havaitsemiani suosikkeja kuten Yrjänää ja Kotroa. Minun pitäisi kokeilla avoimin mielin minulle aivan uusia runoilijoita. Runoilijasuosituksia otetaan siis vastaan!

Marilta saadut kysymykset:
1. Paras kotimainen tv-ohjelma?
- En seuraa mitään kotimaisia tv-ohjelmia, sillä minulla ei ole kotonani televisiota.
2. Lempivuodenaikasi?
- Tämä on vaikea, sillä pitkään lempivuodenaikani oli talvi. Nykyään pidän sekä kesästä että talvesta, mutta molemmissa on myös huonot puolensa. Siirtymäajoista eli keväästä ja syksystä en niin tykkää.
3. Leikitään neljän tähden illallista: mitä tarjoat (alkuruoka, pääruoka, jälkiruoka)?
- En ole kovin kummoinen ruoanlaittaja. Pitäisin ruokalistan siis mahdollisimman yksinkertaisena, jotta mitään suuria epäonnistumisia ei sattuisi. Alkuruoaksi kreikkalaista salaattia, pääruoaksi paneroituja tofupihvejä ja perunamuusia ja jälkiruoaksi omenapaistosta ja vaniljajäätelöä. Onneksi minun ei ole pakko osallistua mihinkään ruokaohjelmiin.
4. Mihin tosi-tv-ohjelmaan ottaisit osaa: firma, farmi vai BB? Miksi?
- En kestäisi osallistua Big Brotheriin. Tarvitsen yksityisyyttä, joten yksinkertaisesti en kestäisi sitä, miten kamerat seuraisivat jokaista askeltani. Jos jostakin ihmeen syystä BB-taloon päätyisin, todennäköisesti anelisin poispääsyä muutaman talossa vietetyn päivän jälkeen. Firmasta ja Farmista en ollut ikinä ennen kuullutkaan. Farmin idea kuulostaa ihan jännittävältä. Ilman sähköä ja juoksevaa vettä eläminen voisi olla opettavainen kokemus. Toisaalta tuokin tyssäisi siihen, että kamerat seuraisivat elämääni liikaa. Yksityisyyden tarpeeni vuoksi en siis pystyisi mihinkään tuollaisiin ohjelmiin osallistumaan.
5. Liikutko julkisilla vai omalla?
- Minulla ei ole ajokorttia, joten liikun julkisilla silloin, kun en kävele.
6. Kun menet ulos syömään, mihin menet yleisimmin?
- Lasketaanko opiskelijaruokalat? Jos ei, niin Subwayssa käyn useimmiten. Jos kysymyksellä kuitenkin haetaan jotakin hieman hienompaa paikkaa, niin vastaus on Rosso. Siellä käyn ehkä muutaman kerran vuodessa.
7. Mitä asioita haluaisit elämässäsi ehdottomasti vielä tehdä?
- Haluaisin käydä Ranskassa ja Iso-Britanniassa. Italiassa olen jo ehtinyt käydä, mutta sinne haluaisin päästä toistamiseen. Haluaisin valmistua valtiotieteiden maisteriksi (kyllä minusta todellakin pitäisi tulla valtiotieteiden eikä filosofian maisteri, vaikka opiskelen filosofiaa, mutta kun Turussa filosofia on yhteiskuntatieteellisessä tiedekunnassa) ja saada itselleni mieleisen ja turvatun työpaikan. Onpa tähän yllättävän vaikea keksiä asioita.
8. CM vai Prisma?
- Prismassa käyn Citymarkettia useammin.
9. Cokis vai Pepsi?
- Pepsi Max. <3
10. Pärjäätkö Ruotsissa ruotsilla?
- Olen joutunut melko vähän ruotsia käyttämään ruotsin tuntien ulkopuolella, mutta kyllä minä jotenkin ruotsilla pärjäisin.
11. Millä kielellä pärjäät Virossa?
- Kai minä toivoisin, että englantia puhumalla asiani tulisi ymmärretyksi.

En haasta tällä kertaa ketään, sillä juuri vähän aika sitten ihmisiä haastelin, eikä ole helppoa keksiä, kuka tätä haastetta ei jossakin vaiheessa olisi jo tehnyt.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentit ovat kirjabloggaamisen suola ja sokeri. Kiitos!