torstai 10. lokakuuta 2013

Kaikkien aikojen paras kirja

Opin lukemaan seitsenvuotiaana eli 16 vuotta sitten. Lukutaidon saatuani lukemisesta tuli heti eräs suosikkiajanvietteistäni. En tiedä, kuinka paljon kirjoja olen elämäni aikana lukenut, mutta veikkaan, että luettujen määrä on nelinumeroinen. Amma emännöi Kaikkien aikojen paras kirja -äänestystä ja halusin siihen innokkaana lukijana osallistua. Kaikkien aikojen parhaan kirjan äänestäminen ei kuitenkaan ollut mikään helppo tehtävä, ja monta loistavaa kirjaa jäi äänestyslistani ulkopuolelle. Listani on tietenkin subjektiivinen näkemykseni siitä, mitkä kirjat ovat itselleni niitä kaikkien aikojen parhaita. Nyt jään odottamaan marraskuun 23. päivää, jolloin Kirjakantti-tapahtumassa julkistetaan, mikä kirja sai eniten ääniä. Minä en Kirjakanttiin pääse, mutta oletan kuulevani blogien kautta nopeasti, mikä teos on äänestykseen osallistuneiden kirjabloggaajien suosikki.
Kuvassa on osa mielestäni kaikkien aikojen parhaista kirjoista.

Margaret Atwood: Orjattaresi
Orjattaresi ansaitsee ehdottomasti paikkansa eräänä suosikkikirjoistani ja yhtenä äänestämistäni teoksista. Luin romaanin ensimmäistä kertaa lukion toisella luokalla, ja Orjattaresi teki minuun heti todella suuren vaikutuksen. Muutama vuosi sitten luin kirjan uudelleen, mutta en ole vieläkään uskaltanut tutustua Atwoodin muihin kirjoihin. Joskus jokin lukemani koskettaa minua niin syvästi, että minulle on vaikeaa tutustua kirjailijan muihin luomuksiin. Ehkä minä pelkään, että petyn ja muut kirjailijan teokset eivät olekaan niin upeita kuin ensikosketukseni tuotantoon.

Bernard Beckett: Genesis
Tiedän, että Genesiksellä ei ole mitään mahdollisuuksia menestyä äänestyksessä, sillä kovin moni kirjabloggari ei ole kirjaa tainnut lukea. Teos kuitenkin ansaitsee ääneni, ja ehkä joku innostuu kirjan lukemaankin, koska sitä äänestin. Pidän myös tärkeänä, että listallani on myös pari nuorille suunnattua romaania. Olen sen verran nuori, että olen lukenut suurimman osan elämästäni lähinnä lasten- ja nuortenkirjoja. Niiden joukossa on helmiä, joiden toivoisin menestyvän tässä äänestyksessä. Saattaa olla, ettei kumpikaan minun listalleni päätynyt nuortenkirja tavoittele kärkisijoituksia (pidän kuitenkin peukkuja Sofian maailmalle), mutta toivottavasti jokin muu lasten- tai nuortenkirja menestyy hyvin.

Jostein Gaarder: Sofian maailma
Sofian maailman olen monesti maininnut elämääni eniten vaikuttaneena kirjana. Gaarderin filosofinen romaani oli ensikosketukseni nykyiseen pääaineeseeni ja olen lukenut Sofian maailman monesti. Pidän siitä myös juonellisesti ja Gaarder on osannut mielestäni yhdistää hyvin fiktion ja filosofian historian oppitunnit. Viime lukukerrasta on jo muutama vuosi ja minun tekisi mieleni jälleen tarttua yhteen suosikkikirjoistani.

J. R. R. Tolkien: Taru sormusten herrasta
Sofian maailma on eniten minuun vaikuttanut teos, mutta Taru sormusten herrasta on jo monta vuotta ollut vastaukseni, jos on pyydetty mainitsemaan vain yksi lempikirja. Tolkienin on tehnyt aivan uskomattoman paljon työtä luodessaan tarinoidensa maailman, ja Taru sormusten herrasta on ehdottomasti paras lukemani kuvaus hyvän ja pahan kamppailusta. Olen lukenut teoksen muutamaan kertaan ja haluaisin lukea sen taas uudelleen.

A.W. Yrjänä: Mechanema
En lue paljon runoja, mutta Mechaneman runot ovat sellaisia, joihin olen palannut ties kuinka monta kertaa. Yrjänän säkeet saavat joka lukukerralla uusia ulottuvuuksia. Huomasin nyt bloggausta kirjoittaessani, että Mechanema on listani ainoa kotimainen teos. Jos olisin äänestänyt myös jotakin kotimaista romaania, ääneni olisi todennäköisesti saanut Mika Waltarin Sinuhe egyptiläinen.

George Orwell: Vuonna 1984 
Vuonna 1984 on dystopia, joka on yli 60 vuotta ilmestymisensä jälkeenkin ajankohtainen. En voi sanoa nauttineeni Orwellin teoksen lukemisesta, sillä Vuonna 1984:n tarina on niin kauhistuttava, mutta lähtemättömän vaikutuksen kirja minuun teki. Kaipa vaikuttuneisuuteni selviää jo siitä, että Vuonna 1984 päätyi äänestyslistalleni.

20 kommenttia:

  1. Hyvän oloisia kirjoja, en kyllä itse äänestänyt noista yhtään, ehkä siksi, koska en ole lukenut noita, mutta äänestysvaiheessa oli sellainen olo että jos olisin lukenut niin todennäköisesti äänestäisin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suosittelen kyllä lämpimästi tutustumaan äänestämiini kirjoihin. Ne kaikki ovat ainakin minun mielestäni aivan loistavia. :)

      Poista
  2. Itsekin olisin halunnut mennä tuonne Kirjakantti-tapahtumaan, mutta selvisi juuri, että minulla on tuona viikonloppuna avoimen yliopiston tentti Tampereella. Olisi varmasti ollut hienoa päästä mukaan!

    Ja Taru Sormusten Herrasta..Voi kyllä. =) Kaikille tämän lukeneille ja parodioista pitäville suosittelen myös kulttiklassikkoa nimeltä Loru Sorbusten Herrasta (Bored of the Rings). Monesti olen lukenut, ja aina nauran suurin piirtein kyyneleet silmistä valuen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen lukenut Lorun sorbusten herrasta joskus vuosia sitten. :) Taru sormusten herrasta ansaitsi ehdottomasti paikkansa listallani ja toivonkin, että se menestyisi äänestyksessä.

      Poista
  3. Kiva kuulla sinun valinnat! Oman listani aion julkaista piakkoin, mutta sen verran nyt että meillä on yksi yhteinen kirja listoilla eli Taru Sormusten herrasta. :) Harkitsin jopa, että olisin antanut ääneni vain sille, mutta en nyt sitten kuitenkaan viitsinyt niin jyrkkää linjaa ottaa kun kerran 6 ääntä oli käytössä. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Epäilen vahvasti ja toivon, että TSH menestyy hyvin tässä äänestyksessä. Tuskin olimme ainoita kirjaa äänestäneitä. :)

      Poista
  4. Olen Orwellin, Tolkienin ja Gaardnerin noista lukenut mutta omat ääneni menivät muualle :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Äänet jakautuvat varmasti monen kirjan kesken. Odotan jännityksellä, mitä kirjoja äänestetään eniten.

      Poista
  5. Olen lukenut vain Tolkienin elämänkerran, mutta tietty nähnyt Taru sormsuten herrasta elokuvan. Minun listallani näitä ei ollut.

    VastaaPoista
  6. Olisi hienoa, jos Margaret Atwood menestyisi äänestyksessä ja vaikka harkitsinkin äänestäväni Nimeltään Grace kirjaa, kuusi muuta kirjaa menivät kuitenkin sen ohi. Atwood on joka tapauksessa yksi suosikkikirjailijoistani.

    Jostein Gaardernin kirjoista en ole koskaan oikein välittänyt, mutta nyt olen miettinyt, että joulukuussa olisi aika kivaa lukea hänen Joulumysteerionsa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Atwoodilta taisi olla ehdolla monta kirjaa, joten Atwoodille tulevat äänet todennäköisesti jakautuvat. En siksi usko, että Atwood kovin korkealle sijoittuu, mutta toivon olevani väärässä.

      Luin varmaan ainakin melkein kaikki Gaarderilta suomennetut teokset Sofian maailman jälkeen. Muut eivät tehneet niin suurta vaikutusta, vaikka niistäkin pidin. Sofian maailma on minulle henkilökohtaisesti todella tärkeä kirja, mutta tiedän, että ei se kaikkia lukijoitaan ole ihastuttanut.

      Poista
  7. Orjattaresi, Sormusten herra ja 1984 ovat kaikki huippukirjoja, mutta mikään niistä ei mahtunut omalle listalleni. Oli niin paljon hyviä kirjoja mistä valita!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä. Olisi kiva kuulla, mitä äänestit, sillä olen todella utelias sen suhteen, mitkä kirjat ovat kellekin niitä, jotka ääniä ansaitsevat. Ainakin minä aion poimia näistä listoista itselleni kirjasuosituksiakin, sillä varmasti listoilla on monia kiinnostavia mutta vielä lukemattomia teoksia. :)

      Poista
  8. Hieno lista, joskin oma listani oli hyvin erilainen. Mutta niinhän se menee!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nämä listat ovat varmasti kaikki erilaisia, vaikka joissakin tietysti on myös joitakin samoja kirjoja. Olisi mielenkiintoista kuulla, mitä kirjoja äänestit.

      Poista
  9. Vaikuttava lista! Siis minä unohdin kokonaan äänestää tässä jutussa, voi elämän kevät! Mikä kirjabloggari meitsi onkaan! =D

    1984:n luen vielä joskus. Sofian maailma on siinä kiikun kaakun; toisaalta kiinnostaa, toisaalta ei. Siskoni muistaakseni yritti sitä joskus lukea ja sanoi, että oli hänelle liian paksua ja puuduttavaa tekstiä. Tiedä sitten, pitäisi varmaan itse silmäillä. Atwoodia olen joskus harkinnut lukevani. Sormusten herra vain katsottuna leffoina. =D

    VastaaPoista
  10. No voi harmi. Sinun täytyy nyt taikavoimillasi siirtyä menneisyyteen ja korjata asia. :D Ei vaan, eihän tuolle oikein voi enää mitään.

    Sofian maailman kiinnostavuus taitaa riippua aika pitkälti siitä, miten kirjan filosofiseen sisältöön suhtautuu. Eräs lukiokaverini sanoi kerran, että hänen mielestään filosofiassa kyseenalaistetaan itsestäänselvyyksiä ja hän ei siitä pidä. Minä rakastan filosofiassa muun muassa juuri tuota. :D Atwoodia voin ainakin Orjattaresi osalta suositella lämpimästi ja mielestäni TSH:kin kannattaisi lukea, vaikka on nähnyt leffat, mutta tämä taitaa olla hieman puolueellinen mielipide, koska olen niin rakastunut TSH:n kirjaversioon. Lue ihmeessä 1984, se on todella mieleenpainuvaa lukuelämys.

    VastaaPoista
  11. Köh köh... Minullehan tuo Sofian maailma on ollut yksi lukuhistoriani suurimpia (suurin!) kynnyskysymys niin kuin olen joskus tainnut mainitakin. Eli se on yksi harvoista kesken jääneistä kirjoista, joka edelleen huutelee minulle mm. kirjaston hyllyltä "Lue minut!". Eräällä kirpparireissulla kirja odotti minua hyllyssä ja ostin sen huutelemaan kotikirjahyllyyn. Eli kai se on luettava.

    Listaamistasi aion lukea myös Tolkienin Taru sormusten herrasta -trilogian ja Yrjänän Mechaneman, molemmat löytyvät jo valmiiksi kotoa kunhan vain saisi tartuttua niihin... Myös Orwellin kirja kiinnostaa, olen jo pariin otteeseen sitä pyöritellyt kirjastossa käsissäni.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen kuullut, että et ole ainoa, jolla Sofian maailma on jäänyt kesken. Minä olen aivan rakastunut kirjaan, mutta ehkä minulla on vain Sofian maailmaan sopiva mielenlaatu. Olihan kirja aika vaikea ja hidas lukea silloin, kun sen luin ensimmäistä kertaa viitosluokkalaisena, mutta silloinkin koin vau-elämyksen. Suosittelen yrittämään vielä, mutta jos Sofian maailma ei vain tunnu omalta, niin eihän sitä itseään lukemaan kannata pakottaakaan. :)

      Suosittelen noita kaikkia kolmea lämpimästi! En ole mikään runojen suurkuluttaja, mutta Mechanemasta löydän uusia vivahteita ja merkityksiä vielä vaikka kuinka monennella lukukerrallakin.

      Poista

Kommentit ovat kirjabloggaamisen suola ja sokeri. Kiitos!